Το έργο του συγγραφέαΓρηγόρη Χαλιακόπουλου
«Τελέσιλλα» ανεβαίνει για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή σε σκηνοθεσία
του Γιάννη Σταματίου, με στόχο την ανάδειξη της άγνωστης στους
περισσότερους, ιστορικής ποιήτριας και ηρωίδας του Αρχαίου Άργους. Το
έργο είναι ένας ύμνος στη Γυναίκα, τη Δύναμη και τη Δημοκρατία.
Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Ελληνισμού και πραγματοποιείται με δωρεάν είσοδο.
Το έργο είναι γραμμένο σε έμμετρη μορφή, – ο στίχος είναι
ανομοιοκατάληκτος ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος – με χορό, χορικά και
βασίζεται στην ιστορία της ηρωίδας του αρχαίου Άργους Τελέσιλλας.
Ποια ήταν η Τελέσιλλα
Η Τελέσιλλα γεννήθηκε μεταξύ του 520-515 π.Χ. και είχε αρχοντική
καταγωγή. Πηγές την αναφέρουν ως μια εξαιρετική ποιήτρια που
συναγωνίζεται τη Σαπφώ. Δυστυχώς διασώθηκε μόνο ένα ποίημά της, το
οποίο στην παράσταση το τραγουδά ο χορός.
Το όνομά της έμεινε ξακουστό στους αιώνες, όχι μόνο για την ποίησή της αλλά και για το ηρωικό θάρρος της.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς, η Τελέσιλλα έσωσε το Άργος απ’ τους
Σπαρτιάτες, όταν ο Βασιλιάς της Σπάρτης Κλεομένης εκστράτευσε εναντίον
του. Οι Αργείοι υπέστησαν πανωλεθρία κατά τη μάχη που δόθηκε εκτός των
τειχών της πόλης, με 6.000 νεκρούς.
Όταν ο Κλεομένης μετά την επιτυχία του, βάδισε κατά της πόλης η
Τελέσιλλα κατόρθωσε να ξεσηκώσει, να συγκεντρώσει και να εξοπλίσει τις
γυναίκες με ότι πρόχειρο οπλισμό μπορούσε να βρει, δημιουργώντας μια
αμυντική γραμμή απέναντι στον εχθρό. Μαζί τους στάθηκαν και οι λιγοστοί
γέροντες και δούλοι του Άργους.
Οι Λακεδαιμόνιοι μετά από μεγάλο προβληματισμό αποφάσισαν να μην
επιτεθούν στο κάστρο του Άργους διότι αν νικούσαν η νίκη τους θα ήταν
άδοξη αφού θα είχαν νικήσει γυναίκες. Αν ηττούντο, θα τους ακολουθούσε
ανά τους αιώνες το «όνειδος» ότι ηττήθηκαν από γυναίκες.
Έτσι επέστρεψαν στη Σπάρτη, ενώ το Άργος το οποίο είχε συμμαχήσει με
τους Αθηναίους, ως η μοναδική πελοποννησιακή πόλη ενάντια στη
σπαρτιατική ηγεμονία σώθηκε.
Μετά την δράση της Τελέσιλλας το Άργος από ολιγαρχικό έγινε
δημοκρατικό. Αιτία ήταν η απελευθέρωση των δούλων, οι οποίοι πήραν ως
σύζυγοι τη θέση των Αργείων που χάθηκαν στην μάχη.
Σύμφωνα με τον γεωγράφο Παυσανία η πόλη τής έστησε μνημείο, το οποίο
απεικόνιζε την Τελέσιλλα καθώς ετοιμάζεται να φορέσει την περικεφαλαία
της. Πάνω στον τάφο της, ο σύζυγός της χάραξε προς τιμήν της ένα
τρυφερό επίγραμμα, για να εκφράσει την αγάπη του και το θαυμασμό του για
εκείνη.
Τελέσιλλα, η Αργυρώ Ταμβάκου
Το πρόγραμμα των παραστάσεων:
Σάββατο 13 Ιουλίου – Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Περάματος «Μίκης Θεοδωράκης»
(Φεστιβάλ Ιδρύματος Ελληνισμού)
Πέμπτη 25 Ιουλίου – Θέατρο Άλσους Βεΐκου
(Σε συνεργασία Ιδρύματος Ελληνισμού και Πολιτιστικού Συλλόγου «Δράση» Γαλατσίου)
Παρασκευή 2 Αυγούστου – Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης
(Σε συνεργασία Ιδρύματος Ελληνισμού και Πειραματικής Σκηνής Καλαμάτας)
Το έργο του συγγραφέαΓρηγόρη Χαλιακόπουλου
«Τελέσιλλα» ανεβαίνει για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή σε σκηνοθεσία
του Γιάννη Σταματίου, με στόχο την ανάδειξη της άγνωστης στους
περισσότερους, ιστορικής ποιήτριας και ηρωίδας του Αρχαίου Άργους. Το
έργο είναι ένας ύμνος στη Γυναίκα, τη Δύναμη και τη Δημοκρατία.
Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Ελληνισμού και πραγματοποιείται με δωρεάν είσοδο.
Το έργο είναι γραμμένο σε έμμετρη μορφή, – ο στίχος είναι
ανομοιοκατάληκτος ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος – με χορό, χορικά και
βασίζεται στην ιστορία της ηρωίδας του αρχαίου Άργους Τελέσιλλας.
Ποια ήταν η Τελέσιλλα
Η Τελέσιλλα γεννήθηκε μεταξύ του 520-515 π.Χ. και είχε αρχοντική
καταγωγή. Πηγές την αναφέρουν ως μια εξαιρετική ποιήτρια που
συναγωνίζεται τη Σαπφώ. Δυστυχώς διασώθηκε μόνο ένα ποίημά της, το
οποίο στην παράσταση το τραγουδά ο χορός.
Το όνομά της έμεινε ξακουστό στους αιώνες, όχι μόνο για την ποίησή της αλλά και για το ηρωικό θάρρος της.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς, η Τελέσιλλα έσωσε το Άργος απ’ τους
Σπαρτιάτες, όταν ο Βασιλιάς της Σπάρτης Κλεομένης εκστράτευσε εναντίον
του. Οι Αργείοι υπέστησαν πανωλεθρία κατά τη μάχη που δόθηκε εκτός των
τειχών της πόλης, με 6.000 νεκρούς.
Όταν ο Κλεομένης μετά την επιτυχία του, βάδισε κατά της πόλης η
Τελέσιλλα κατόρθωσε να ξεσηκώσει, να συγκεντρώσει και να εξοπλίσει τις
γυναίκες με ότι πρόχειρο οπλισμό μπορούσε να βρει, δημιουργώντας μια
αμυντική γραμμή απέναντι στον εχθρό. Μαζί τους στάθηκαν και οι λιγοστοί
γέροντες και δούλοι του Άργους.
Οι Λακεδαιμόνιοι μετά από μεγάλο προβληματισμό αποφάσισαν να μην
επιτεθούν στο κάστρο του Άργους διότι αν νικούσαν η νίκη τους θα ήταν
άδοξη αφού θα είχαν νικήσει γυναίκες. Αν ηττούντο, θα τους ακολουθούσε
ανά τους αιώνες το «όνειδος» ότι ηττήθηκαν από γυναίκες.
Έτσι επέστρεψαν στη Σπάρτη, ενώ το Άργος το οποίο είχε συμμαχήσει με
τους Αθηναίους, ως η μοναδική πελοποννησιακή πόλη ενάντια στη
σπαρτιατική ηγεμονία σώθηκε.
Μετά την δράση της Τελέσιλλας το Άργος από ολιγαρχικό έγινε
δημοκρατικό. Αιτία ήταν η απελευθέρωση των δούλων, οι οποίοι πήραν ως
σύζυγοι τη θέση των Αργείων που χάθηκαν στην μάχη.
Σύμφωνα με τον γεωγράφο Παυσανία η πόλη τής έστησε μνημείο, το οποίο
απεικόνιζε την Τελέσιλλα καθώς ετοιμάζεται να φορέσει την περικεφαλαία
της. Πάνω στον τάφο της, ο σύζυγός της χάραξε προς τιμήν της ένα
τρυφερό επίγραμμα, για να εκφράσει την αγάπη του και το θαυμασμό του για
εκείνη.
Τελέσιλλα, η Αργυρώ Ταμβάκου
Το πρόγραμμα των παραστάσεων:
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΥΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Σάββατο 13 Ιουλίου – Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Περάματος «Μίκης Θεοδωράκης»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΑΘΗΝΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ «ΤΕΛΕΣΙΛΛΑ»
Κυριακή, 23 Ιουνίου, 2019 - 22:53
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΑΘΗΝΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ «ΤΕΛΕΣΙΛΛΑ»ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Κύριε Αθηναίε, ως Πρόεδρος του Ιδρύματος Ελληνισμού, πήρατε
την πρωτοβουλία να θέσετε υπό την αιγίδα σας την παράσταση «Τελέσιλλα»
του συγγραφέα Γρηγόρη Χαλιακόπουλου. Με ποιο σκεπτικό το αποφασίσατε;
Το «Φεστιβάλ Μύησης στον Πολιτισμό» το οποίο έχουμε ως Ίδρυμα
Ελληνισμού δημιουργήσει έχει ένα «σύνθημα» ας μου επιτραπεί ο όρος:
«Είμαστε Όλοι Καλεσμένοι της Ελλάδας και του Πολιτισμού της». Και αυτό
γιατί ο Πολιτισμός μας προσφέρει και μας «φανερώνει» έννοιες και αξίες
που δοκιμασμένες στους αιώνες, ισχύουν σε όλες τις εποχές, που είναι
διαχρονικές. Έννοιες και Αξίες που προσδιορίζουν το περιεχόμενο της ζωής
μας, την σημασία της, τον σκοπό της. Έννοιες και αξίες που αποτελούν
το άυλο αγαθό που «ανακάλυψε» και διάχυσε στην Οικουμένη ο Ελληνικός
Πολιτισμός, Ο Ελληνισμός. Ένα άυλο αγαθό αξιών και εννοιών στο οποίο οι
Έλληνες μυούμεθα βιωματικά μέσα από το ανώτερο προτέρημά μας, του
συναισθήματος. Που είναι υπέρτερο αγαθό της λογικής και του
ορθολογισμού της Δύσης, και προσδιορίζει το περιεχόμενο των πράξεων μας,
και δίνει νόημα στην ζωή μας.
Ως καθηγητής που είσθε, γνωρίζετε καλά ότι ο ακαδημαϊκός
χώρος περισσότερο θεωρητικολογεί, παρά πράττει. Εσείς διαπιστώνω ότι
έχετε έντονο πολιτισμικό παρόν. Τι σας ωθεί προς αυτό;
Πολλές είναι οι αναζητήσεις στην ζωή, αλλά κυριότερη είναι ο Άνθρωπος
(Σοφοκλής). Ο Ελληνικός Πολιτισμός έχει σαν κέντρο του τον Άνθρωπο,
την αναζήτησή του για αλήθεια και δικαίωση, μέσα από την δημιουργία και
την αγάπη.
Η Μύηση στον Πολιτισμό, στις διαχρονικά σμιλευμένες σταθερές αξίες
και έννοιες είναι η ισχυρότερη προπαρασκευή μιας κοινωνίας για να
διατηρήσει το αξιόμαχο της Ελευθερίας της, καθότι προσφέρει προς
ελεύθερη επιλογή «Πρότυπα», ενάντια στην προσπάθεια βίαιης επιβολής
«στερεότυπων». Και η Εποχή μας είναι η κατεξοχήν Σύγκρουση του
«Συστήματος», των Δομημένων Κοινωνιών στις οποίες ο Άνθρωπος πιέζεται να
προσαρμοσθεί σε Προκατασκευασμένες – χωρίς νόημα και περιεχόμενο πράξης
- εικονικές συμπεριφορές, έναντι αποδεκτής από το σύστημα ύπαρξης,
απέναντι στην διαχρονική πορεία του Ελεύθερου Ανθρώπου να προσδιορίζει
την ΥΠΟΣΤΑΣΗ του μέσα από τις αξίες και τις έννοιες στις οποίες πιστεύει
και τις οπαίες υποστηρίζει.
Δηλαδή η εποχή μας χαρακτηρίζεται από τη σύγκρουση;
Η Εποχή μας είναι η Σύγκρουση μεταξύ Δομημένης (εξουσιαζόμενης)
Κοινωνίας και Οντολογικής Κοινωνίας. Δηλαδή, Κοινωνίας με Υπέρτερο
αγαθό τον Άνθρωπο και τον προσδιορισμό της υπόστασής του μέσα από
έννοιες και αξίες.
Και το Θέατρο που θέτετε υπό την αιγίδα σας, όπως η παράσταση «Τελέσιλλα», πως συνδέεται με όλα τα προαναφερθέντα;
Το Θέατρο είναι μια «πύλη» Μύησης στον Πολιτισμό. Η Αρχαία Τραγωδία
σαν θεατρική μορφή, που δίδαξε την Αρχαία Ελλάδα, αλλά και την σύγχρονη
στα Αρχαία Θέατρα της με την Δημοκρατική Αρχιτεκτονική του «κοίλου»,
είναι ένα από τα καλυτέρα «πανεπιστήμια» της Οικουμένης , πανεπιστήμια
που μπορεί να διδάσκουν μεθόδους και εργαλεία, άχρηστα αν όχι επιζήμια
χωρίς το ήθος του Πολιτισμού που θέτει την γνώση και την αναζήτηση της
Αληθείας, στην Δικαίωση του Ανθρώπου.
Μήπως θα πρέπει να περάσουν τα μηνύματα του Ιδρύματος Ελληνισμού και στην Περιφέρεια που διψά για γνώση, τέχνη, πολιτισμό
Αναντίρρητα! Γι αυτό και έχουμε ως αρχή μας τις παραστάσεις που θέτει
υπό την αιγίδα του το Ίδρυμα Πολιτισμού να τις προσφέρει δωρεάν σε
όλους τους θεατές είτε στην Αθήνα είτε στην Επαρχία, δίχως την παραμικρή
διάκριση. Είναι οι πάντες επίσημοι προσκεκλημένοι μας. Μάλιστα
φροντίζουμε να προσφέρουμε πολιτισμό ιδιαίτερα σε περιοχές,
απομακρυσμένες, δύσβατες και ξεχασμένες. Για εμάς δεν υπάρχουν επίσημοι,
ημιεπίσημοι και ανεπίσημοι. Όλοι έχουν «διαβατήριο ελευθέρας εισόδου»
καθότι όταν λέμε ΔΩΡΕΑΝ είσοδο το εννοούμε χωρίς εισαγωγικά.
Τι ακριβώς θα δούμε στην παράσταση «Τελέσιλλα» που η πλειονότης των Ελλήνων την αγνοεί;
Η θεατρική παράσταση «Τελέσιλλα», έργο του συγγραφέα Γρηγόρη
Χαλιακόπουλου, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Είναι γραμμένο σε
έμμετρη μορφή, ιαμβικού ανομοιοκατάληκτου δεκαπεντασύλλαβου, με χορό,
χορικά και βασίζεται στην ιστορία της ηρωίδας του αρχαίου Άργους,
Τελέσιλλας, η οποία ήταν φιλάσθενη λυρική ποιήτρια και έζησε τον 5ο - 6ο
αιώνα π.Χ.
Γεννήθηκε το 520-515 π.Χ. και είχε αρχοντική καταγωγή. Λόγω της
ασθένειάς της ζήτησε χρησμό απ’ το Μαντείο των Δελφών και η απάντηση
ήταν η εξής: «Τας Μούσας Θεραπεύειν», δηλαδή η ποίηση θα σε θεραπεύσει.
Έτσι λοιπόν άρχισε να γράφει ποίηση και οι πηγές την αναφέρουν ως μια
εξαιρετική ποιήτρια να συναγωνίζεται τη Σαπφώ. Δυστυχώς ένα ποίημα της
διασώθηκε το οποίο στην παράστασή το τραγουδά ο χορός.
Ποια μηνύματα περνά κυρίως;
Το έργο «προβάλλει κυρίως τον ηρωισμό της σπουδαίας αυτής γυναίκας
τονίζοντας τον σημαντικό ρόλο των γυναικών στο αρχαίο Άργος και
φέρνοντας στην επιφάνεια ιστορικές πτυχές της εποχής εκείνης. Επίσης
τονίζεται ο σεβασμός στη γυναικεία αυτοθυσία, η δύναμη της ποίησης στον
ξεσηκωμό των Αργείων και η τιμωρία των θνητών όταν διαπράττουν Ύβρη
προκαλώντας τους Θεούς, όπως ο Βασιλιάς της Σπάρτης Κλεομένης που
κατάσφαξε με δόλιο τρόπο τους Αργείους στο Ιερό Άλσος του ήρωα Άργους
όπου είχαν κρυφτεί για να σωθούν, αφού πρώτα τους υποσχέθηκε ότι δεν θα
τους πειράξει.
Σκέπτεσθε να κάνετε κάτι και για το Νομό Πέλλας; Η Έδεσσα που
χαρακτηρίζετε από ιδιαίτερη πολιτισμική δραστηριότητα, με χαρά θα
υποδεχόταν ένα τόσο σημαντικό πολιτιστικό γεγονός απ’ το Ίδρυμα στο
οποίο προεδρεύετε…
Τιμή μας να έρθουμε στην ωραία σας πόλη! Και θα το πράξουμε! Το
«Φεστιβάλ Μύησης στον Πολιτισμό» εμπνευσμένο από τον Θεατρικό Κριτικό
Περσέα Αθηναίο, έχοντας σας ως Τιμώμενους Προσκεκλημένους, σκοπό έχει
να φέρει όλους σε «κοινωνία» με τις διαχρονικές έννοιες και τις αξίες
που έχουν ως υπέρτερο αγαθό την Δικαίωση του Ανθρώπου από Ύπαρξη σε
Οντολογική Υπόσταση. Γι αυτό και την παράσταση «Τελέσιλλα», που έχει
μέσα της διαχρονικές αξίες και έννοιες Πολιτισμού προτείνουμε να την
απολαύσει το φιλοθεάμον κοινό μέσα στην καλοκαιρινή αγκαλιά της
Ελλάδας.
Το θεατρικό έργο “Τελέσιλλα” του συγγραφέα Γρηγόρη
Χαλιακόπουλου από τα Φιλιατρά θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν, όσοι
βρεθούν την Παρασκευή 2 Αυγούστου στην Αρχαία Μεσσήνη σε μία παράσταση
που θα λάβει χώρα σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ελληνισμού και την
Πειραματική Σκηνή Καλαμάτας
Το έργο αυτό ανεβαίνει για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή, σε
σκηνοθεσία Γιάννη Σταματίου, με στόχο την ανάδειξη της άγνωστης στους
περισσότερους, ιστορικής ποιήτριας και ηρωίδας του Αρχαίου Άργους. Είναι
ένας ύμνος στη Γυναίκα, τη Δύναμη και τη Δημοκρατία.
Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί με δωρεάν είσοδο το Σάββατο 13 Ιουλίου
στο Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Περάματος «Μίκης Θεοδωράκης», την Πέμπτη 25
Ιουλίου στο Θέατρο Άλσος Βεΐκου και την Παρασκευή 2 Αυγούστου στο
Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης
Χορός με σειρά εμφάνισης: Λυσάνδρα Αναστασοπούλου, Ιωάννα - Μαρία Μπάτη, Βιργινία Μιχαήλ,Βίκυ Μιχαλοπούλου, Βέρα Μακρομαρίδου
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ
Η θεατρική παράσταση «Τελέσιλλα», έργο του συγγραφέα Γρηγόρη
Χαλιακόπουλου, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και προσιδιάζει σε
αρχαία τραγωδία. Είναι γραμμένο σε έμμετρη μορφή, - με τη διαφορά ότι ο
στίχος είναι ανομοιοκατάληκτος ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος - με χορό,
χορικά και βασίζεται στην ιστορία της ηρωίδας του αρχαίου Άργους,
Τελέσιλλας, η οποία ήταν φιλάσθενη λυρική ποιήτρια και έζησε τον 5ο - 6ο
αιώνα π.Χ.
Η Τελέσιλλα γεννήθηκε μεταξύ του 520-515 π.Χ. και είχε αρχοντική
καταγωγή. Λόγω της ασθένειάς της ζήτησε χρησμό απ’ το Μαντείο των Δελφών
και ο χρησμός που έλαβε ήταν ο εξής: «Τας Μούσας Θεραπεύειν», δηλαδή η
ποίηση θα σε θεραπεύσει.
Έτσι λοιπόν άρχισε να γράφει ποίηση και οι πηγές την αναφέρουν ως μια
εξαιρετική ποιήτρια να συναγωνίζεται τη Σαπφώ. Δυστυχώς διασώθηκε μόνο
ένα ποίημά της, το οποίο στην παράσταση το τραγουδά ο χορός.
Το όνομά της έμεινε ξακουστό στους αιώνες, όχι μόνο για την ποίησή
της αλλά και για το ηρωικό θάρρος της. Σύμφωνα με τους ιστορικούς, η
Τελέσιλλα έσωσε το Άργος απ’ τους Σπαρτιάτες, όταν ο Βασιλιάς της
Σπάρτης Κλεομένης εξεστράτευσε εναντίον του. Οι Αργείοι υπέστησαν
πανωλεθρία κατά τη μάχη, με 6.000 νεκρούς. Η μάχη δόθηκε εκτός των
τειχών της πόλης. Τότε το Άργος είχε συμμαχήσει με την Αθήνα και η
υπόλοιπη Πελοπόννησος με την Σπάρτη.
Όταν ο Κλεομένης βάδισε να κατακτήσει και το Άργος μετά την επιτυχία
του, η Τελέσιλλα κατόρθωσε να ξεσηκώσει με ύμνους και εξαιρετικό λόγο
και στη συνέχεια να συγκεντρώσει και να εξοπλίσει τις γυναίκες της πόλης
με ότι πρόχειρο οπλισμό μπορούσε να βρει, δημιουργώντας μια αμυντική
γραμμή απέναντι στον εχθρό. Μαζί τους στάθηκαν και οι λιγοστοί γέροντες
και δούλοι του Άργους. Οι Λακεδαιμόνιοι μετά από μεγάλο προβληματισμό
αποφάσισαν να μην επιτεθούν στο κάστρο του Άργους διότι αν νικούσαν η
νίκη τους θα ήταν άδοξη αφού θα είχαν νικήσει γυναίκες. Στην αντίθετη
περίπτωση που μπορεί να ηττώντο, θα τους ακολουθούσε το «όνειδος» ανά
τους αιώνες, ότι ηττήθηκαν από γυναίκες. Έτσι επέστρεψαν στη Σπάρτη, ενώ
το Άργος το οποίο είχε συμμαχήσει με τους Αθηναίους, ως η μοναδική
πελοποννησιακή πόλη ενάντια στη σπαρτιατική ηγεμονία σώθηκε.
Τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα δυνατά: Ο σεβασμός στη γυναικεία
αυτοθυσία, η δύναμη της ποίησης στον ξεσηκωμό των Αργείων και η τιμωρία
των θνητών όταν διαπράττουν Ύβρη προκαλώντας τους Θεούς, όπως έπραξε ο
Βασιλιάς της Σπάρτης Κλεομένης, ο οποίος κατάσφαξε με δόλιο τρόπο τους
Αργείους στο Ιερό Άλσος του Άργους , όπου είχαν κρυφτεί για να σωθούν,
αφού πρώτα τους υποσχέθηκε ότι δεν θα τους πειράξει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την δράση της Τελέσιλλας, το Άργος από
ολιγαρχικό κατέστη δημοκρατικό. Αιτία ήταν η απελευθέρωση των δούλων, οι
οποίοι πήραν ως σύζυγοι τη θέση των Αργείων που χάθηκαν στην μάχη.
Σύμφωνα με τον γεωγράφο Παυσανία, η πόλη τής έστησε μνημείο, το οποίο
απεικόνιζε την Τελέσιλλα καθώς ετοιμάζεται να φορέσει την περικεφαλαία
της. Πάνω στον τάφο της, ο σύζυγός της χάραξε προς τιμήν της ένα τρυφερό
επίγραμμα, για να εκφράσει την αγάπη του και το θαυμασμό του για
εκείνη.
Το θεατρικό έργο “Τελέσιλλα” του συγγραφέα Γρηγόρη Χαλιακόπουλου -Σε Παραγωγη του Κοινωφελούς Οργανισμού ΕΠΙΜΕΝΟΥΜΕ ΕΛΛΑΔΑ- θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν, όσοι βρεθούν την
Παρασκευή 2 Αυγούστου στην Αρχαία Μεσσήνη σε μία παράσταση που θα λάβει
χώρα σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ελληνισμού και την Πειραματική Σκηνή
Καλαμάτας.
Το έργο αυτό ανεβαίνει για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή, σε
σκηνοθεσία Γιάννη Σταματίου, με στόχο την ανάδειξη της άγνωστης στους
περισσότερους, ιστορικής ποιήτριας και ηρωίδας του Αρχαίου Άργους. Είναι
ένας ύμνος στη Γυναίκα, τη Δύναμη και τη Δημοκρατία.
Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί με δωρεάν είσοδο το Σάββατο 13 Ιουλίου
στο Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Περάματος «Μίκης Θεοδωράκης», την Πέμπτη 25
Ιουλίου στο Θέατρο Άλσος Βεΐκου και την Παρασκευή 2 Αυγούστου στο
Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης. ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας: Γρηγόρης Χαλιακόπουλος, Σκηνοθεσία-Σκηνικά: Γιάννης
Σταματίου, Μουσική: Φίλιππος Περιστέρης, Χορογράφος: Αργυρώ Ταμβάκου,
Ενδυματολόγος: Μαρία Γκούσκου, Φωτισμοί: Παναγιώτης Μαζαράκης, Βοηθός
Σκηνοθέτη: Κατερίνα Βαρδακαστάνη, Βοηθός Χορογράφου: Μαρία Πάπου,
Κοστούμια: Βεστιάριο Πειραματική Σκηνή Καλαμάτας – Θέατρο Εκστάν,
Μακιγιάζ: New Life Beauty Club, Δημόσιες σχέσεις: Γιάννα Ακριβού,
Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Άρης Βασιλειάδης, Φωτογραφίες: Αιμίλιος Πέτρου,
Βοηθός Παραγωγής: Αρσαλούις Σαπριτζιάν
Παίζουν οι μουσικοί: Δημήτρης Λέκκας (Φλογέρες), Χρήστος Βιδινιώτης
(Σάζι), Πασχάλης Τσέρνας (Κρουστά – Μπεντίρ), Φίλιππος Περιστέρης
(Μονόχορδο, Αυλό του Πανός, Μπεντίρ, Κρουστά, Φλογέρα, Πλήκτρα),
Συμμετοχή στα φωνητικά: Θέλμα Καραγιάννη, Ενορχήστρωση: Φίλιππος
Περιστέρης
Ηχογράφηση - Μίξη: Studio eNCORE, P.A. Dove,
Τελική επεξεργασία:
Studio Pro216, Λάκης Χαλκιόπουλος,
Παραγωγή: «Ίδρυμα Επιμένουμε Ελλάδα» ΔΙΑΝΟΜΗ
Παίζουν οι ηθοποιοί με σειρά εμφάνισης:
Τελέσιλλα: Αργυρώ Ταμβάκου
Αλκμήνη: Κατερίνα Βαρδακαστάνη
Αρχόντισσα: Νταίζη Σεμπεκοπούλου
Άρχοντας: Κώστας Λάσκος
Αγγελιαφόρος: Σάββας Πογιατζής
Αγαθονίκη: Μαρία Μπακέλα
Κλεομένης: Γιάννης Σταματίου
Περίλαος: Κωστής Σαββιδάκης
Κήρυκας:Σάββας Πογιατζής
Χορός με σειρά εμφάνισης: Λυσάνδρα Αναστασοπούλου, Ιωάννα - Μαρία Μπάτη, Βιργινία Μιχαήλ,Βίκυ Μιχαλοπούλου, Βέρα Μακρομαρίδου ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ
Η θεατρική παράσταση «Τελέσιλλα», έργο του συγγραφέα Γρηγόρη
Χαλιακόπουλου, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και προσιδιάζει σε
αρχαία τραγωδία. Είναι γραμμένο σε έμμετρη μορφή, - με τη διαφορά ότι ο
στίχος είναι ανομοιοκατάληκτος ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος - με χορό,
χορικά και βασίζεται στην ιστορία της ηρωίδας του αρχαίου Άργους,
Τελέσιλλας, η οποία ήταν φιλάσθενη λυρική ποιήτρια και έζησε τον 5ο - 6ο
αιώνα π.Χ.
Η Τελέσιλλα γεννήθηκε μεταξύ του 520-515 π.Χ. και είχε αρχοντική
καταγωγή. Λόγω της ασθένειάς της ζήτησε χρησμό απ’ το Μαντείο των Δελφών
και ο χρησμός που έλαβε ήταν ο εξής: «Τας Μούσας Θεραπεύειν», δηλαδή η
ποίηση θα σε θεραπεύσει.
Έτσι λοιπόν άρχισε να γράφει ποίηση και οι πηγές την αναφέρουν ως μια
εξαιρετική ποιήτρια να συναγωνίζεται τη Σαπφώ. Δυστυχώς διασώθηκε μόνο
ένα ποίημά της, το οποίο στην παράσταση το τραγουδά ο χορός.
Το όνομά της έμεινε ξακουστό στους αιώνες, όχι μόνο για την ποίησή
της αλλά και για το ηρωικό θάρρος της. Σύμφωνα με τους ιστορικούς, η
Τελέσιλλα έσωσε το Άργος απ’ τους Σπαρτιάτες, όταν ο Βασιλιάς της
Σπάρτης Κλεομένης εξεστράτευσε εναντίον του. Οι Αργείοι υπέστησαν
πανωλεθρία κατά τη μάχη, με 6.000 νεκρούς. Η μάχη δόθηκε εκτός των
τειχών της πόλης. Τότε το Άργος είχε συμμαχήσει με την Αθήνα και η
υπόλοιπη Πελοπόννησος με την Σπάρτη.
Όταν ο Κλεομένης βάδισε να κατακτήσει και το Άργος μετά την επιτυχία
του, η Τελέσιλλα κατόρθωσε να ξεσηκώσει με ύμνους και εξαιρετικό λόγο
και στη συνέχεια να συγκεντρώσει και να εξοπλίσει τις γυναίκες της πόλης
με ότι πρόχειρο οπλισμό μπορούσε να βρει, δημιουργώντας μια αμυντική
γραμμή απέναντι στον εχθρό. Μαζί τους στάθηκαν και οι λιγοστοί γέροντες
και δούλοι του Άργους. Οι Λακεδαιμόνιοι μετά από μεγάλο προβληματισμό
αποφάσισαν να μην επιτεθούν στο κάστρο του Άργους διότι αν νικούσαν η
νίκη τους θα ήταν άδοξη αφού θα είχαν νικήσει γυναίκες. Στην αντίθετη
περίπτωση που μπορεί να ηττώντο, θα τους ακολουθούσε το «όνειδος» ανά
τους αιώνες, ότι ηττήθηκαν από γυναίκες. Έτσι επέστρεψαν στη Σπάρτη, ενώ
το Άργος το οποίο είχε συμμαχήσει με τους Αθηναίους, ως η μοναδική
πελοποννησιακή πόλη ενάντια στη σπαρτιατική ηγεμονία σώθηκε.
Τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα δυνατά: Ο σεβασμός στη γυναικεία
αυτοθυσία, η δύναμη της ποίησης στον ξεσηκωμό των Αργείων και η τιμωρία
των θνητών όταν διαπράττουν Ύβρη προκαλώντας τους Θεούς, όπως έπραξε ο
Βασιλιάς της Σπάρτης Κλεομένης, ο οποίος κατάσφαξε με δόλιο τρόπο τους
Αργείους στο Ιερό Άλσος του Άργους , όπου είχαν κρυφτεί για να σωθούν,
αφού πρώτα τους υποσχέθηκε ότι δεν θα τους πειράξει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την δράση της Τελέσιλλας, το Άργος από
ολιγαρχικό κατέστη δημοκρατικό. Αιτία ήταν η απελευθέρωση των δούλων, οι
οποίοι πήραν ως σύζυγοι τη θέση των Αργείων που χάθηκαν στην μάχη.
Σύμφωνα με τον γεωγράφο Παυσανία, η πόλη τής έστησε μνημείο, το οποίο
απεικόνιζε την Τελέσιλλα καθώς ετοιμάζεται να φορέσει την περικεφαλαία
της. Πάνω στον τάφο της, ο σύζυγός της χάραξε προς τιμήν της ένα τρυφερό
επίγραμμα, για να εκφράσει την αγάπη του και το θαυμασμό του για
εκείνη.
Ευχαριστούμε τον Δήμο Περάματος για την Ανοιχτή του Αγκαλιά
Την Grecotel για την φιλοξενία των Συντελεστών από το Ρέθυμνο και ολόκληρη την Κρήτη μας. Την Aegean για την αερομεταφορά των Συντελεστών του Έργου στην Αθήνα. Grecotel και Aegean στηρίζουν τον σκοπό μας για την κινητικότητα των Δημιουργών ανά την Ελλάδα και από την Περιφέρεια προς το Κέντρο.
Ευχαριστούμε τους Μύλους Λούλη γιατί προσέφεραν τις λιχουδιές που έκαναν να λάμψουν τα μάτια των μικρών μας φίλων.
Και τέλος το Ζαχαροπλαστείο Βάγγος Αγίου Δημητρίου που ετοίμασε τις λιχουδιές.